Mijn naam is Laura Koelink-Wortman. Vanaf 2005 sta ik voor de klas in het reguliere basisonderwijs. In dit eerste jaar kwam ik direct in aanraking met een leerling met autisme. Deze leerling heeft mij zo geraakt. Hij had speciale onderwijsbehoeften die wij (toendertijd) niet binnen onze reguliere setting konden verzorgen. Samen met ouders, intern begeleider en ambulant begeleider zijn wij op zoek gegaan naar een passende vorm van onderwijs. Toch heeft deze leerling mij nooit losgelaten en heeft er voor gezorgd dat ik in 2012 de Master Special Educational Needs ben gaan volgen. Hier heb ik mij gespecialiseerd tot autismespecialist.
Deze master heeft mijn ogen doen openen op het gebied van inclusie en denken in mogelijkheden. Ik heb geleerd om anders te kijken naar leerlingen. Vaak zien we gedrag van leerlingen en is onze natuurlijke reactie om hier op te reageren. Inmiddels weet ik beter. Hier komt de theorie van het ijsbergprincipe om de hoek kijken. Er is namelijk zoveel onder het wateroppervlakte waar we geen kennis over hebben, maar wat wel ons gedrag veroorzaakt. Ik heb geleerd om juist te kijken waar gedrag vandaan komt. Waarom doet een kind zoals hij of zij doet.
Inmiddels heb ik ook ervaring op gedaan in het speciaal basisonderwijs en heb ik nu een eigen praktijk om nog meer kinderen te kunnen helpen die andere onderwijsbehoeften hebben dan het gros van de maatschappij. Ik ben ervan overtuigd dat ieder kind zich kan ontwikkelen. Ik wil samen op zoek gaan naar de mogelijkheden die er zijn!
It’s okay to be different!